Matkatarina Costa Blancalta

Matkustimme kuuden hengen porukalla Espanjan Costa Blancalle syyskuun alussa. Suora lento Oulusta Alicanteen oli äärimmäisen kätevä. Lennot olivat ajallaan kumpaankin suuntaan ja palvelu pelasi kuten piti. Kun meitä oli kuusi henkilöä matkassa, oli erittäin kätevää että sain lennoille varattua vierekkäiset istumapaikat jo heti lentojen varaus vaiheessa. Tämä sisältyy hintaan aina kun varaa Oulun Matkatoimistosta kuin myös kaksi ruumaan menevää matkalaukkua/henkilö.

Saavuimme Alicanten lentokentälle päivällä. Meillä oli vuokrattuna tila-auto lentokentältä, koska matkaa huvilallemme oli noin 70km. Autovuokraamo löytyi helposti aika pieneltä lentokentältä ja autonkin onnistuimme löytämään helposti. Vuokrasimme myös navigaattorin autovuokraamosta, joka oli välttämätön. Näpyttelimme huvilan avainten noutopisteen osoitteen navigaattoriin ja pääsimme matkaan.

Suurimmaksi osaksi matka taittui moottoritietä pitkin, jossa oli myös tiemaksut. Meillä maksu oli noin 50km matkalta noin 5-6e. Ei paha, kun pääsi ajamaan sulavasti hyvin hoidettua tietä pitkin. Saavuimme Calpen kaupunkiin, avainten noutopaikalle, ja saimme voucheria vastaan huvilan avaimet ja ohjeet kuinka käyttää hälytin systeemiä talolla. Maksoimme etukäteen huvilan siivouksen, joka taisi olla noin 22e/hlö. Huvilamme sijaitsi siis Calpessa, joka on Costa Blancalla, meren rannalla. Calpessa on asukkaita noin 30000. Calpe on kuuluisa Ifachin vuorestaan, josta usein puhutaan myös Costa Blancan maamerkkinä.

Huvila oli kuvissa aivan upean näköinen, mutta paikanpäällä vielä upeampi! Täytti kaikki odotukset ja vielä enemmänkin. Meillä oli neljän makuuhuoneen huvila, jossa tietysti olohuone, ruokailuhuone, hyvin varusteltu keittiö, pihalla grilli ja kesäkeittiö, biljardipöytä, pöytätennis ja tietysti uima-allas! Pihalla oli pari aurinkotuolia ja iso sohva, jossa kelpasi viettää kiireettömiä päiviä. Oli myös kätevää että autolle oli oma paikka ja portit sai lukittua – oli turvallinen olo. Huvilalta oli Calpen keskustaan matkaa noin 3km ja se taittui hyvin kävellen. Tosin takaisinpäin matka oli ylämäkeä, mukava oli sulatella illallista kävellen ylämäkeen :).

Kävimme ruokakaupassa ostamassa huvilalle välipalaa ja juomia, teimme itse asiassa muutaman kerran päivällisenkin siellä. Oli helppo, kun keittiössä oli kaikki tarvittava. Tiskikone ja pyykinpesukone myös! Puhuimme porukassa, että tämä huvilan vuokraus oli kyllä nappi valinta matkalle, kun mukana on näin monta henkilöä. Meillä oli oma rauha ja saimme tehdä toisena päivänä ruokaa kotona ja toisena päivänä kävimme syömässä ulkona.

Kävimme yhtenä päivänä ajelemassa vuorilla, josta saimme myös upeita kuvia koko alueesta. Ajelimme myös eteenpäin Morairan alueelle, missä oli ihania pikku rantapoukamia. Kävimme ajelemassa maaseudullakin ja pikku kylissä.

Yhtenä päivänä vierailimme Benidormissa, johon oli noin 25km meidän huvilalta. Siellä löytyi kauppoja vaikka kuinka, pieniä putiikkeja ja kivoja ruokapaikkoja. Siellä oli korkeita kerrostaloja, vähän erinäköistä kuin meidän pienessä Calpessa! Testasimme myös Benidormin sairaalan (onneksi vain korvatulehduksen muodossa), joka oli positiivinen yllätys! Sairaala oli todella moderni ja siisti, kaikki henkilökunnasta puhuivat todella hyvää englantia.

Viimeisenä päivänä lähdimme aikaisin aamulla palauttamaan avaimet ja ajoimme heti suoraa kohti Alicantea. Vietimme päivän Alicantessa, hieman shoppailua ja lounas, jonka jälkeen ajelimme lentokentälle. Alicanten keskustasta on vain noin 20km matka lentokentälle. Alicante on iso kaupunki, jonne pitää päästä uudestaan. Lentomme lähti noin klo 17 kohti Oulua, joten montaa tuntia emme kerenneet viettää kaupungissa. Uusi reissu siis tiedossa!