Matkatarina Tornion seurakunnan matkasta Roomaan

Maanantai 13.10.2014

Kaikkien niiden sukkien, mausteiden ja vessapapereiden sekä miljoonien hiekanjyvien ja soran päättömän kuljettelun jälkeen, seisoimme (istuimme) vihdoin Kemi-Tornion lentokentällä kohteenamme Helsinki.

Lentokoneessa kuitenkin suurin osa tuntui ymmärtävän, että varsinaisena määränpäänä oli Rooma. Yläilmojen heikon happipitoisuuden vuoksi määränpäät olivat sekoittuneet matkustajien ajatuksissa keskenään, mutta pilvissä leijuneet matkustajat kiskaistiin kuitenkin nopeasti takaisin oikealle kentälle (Rooman lentokentällä tuskin puhutaan suomea…)

Helsinki-Vantaan lentokentällä, pitkän ja hartaan ruokapaikan valinnan jälkeen, pari kulinaristia unohtui kahvilaan ja kuuli pian nimensä kuulutettavan. (Kommentti toiselta kulinaristilta: "Jonkunhan on pakko olla viimeinen koneeseen nousija”.)

Lento Roomaan sujui leppoisasti ja Finnair ilahdutti meitä kalkkunasalaatilla (kalkkunaleikesalaatilla), jonka syöminen oli  tehty mahdollisimman haastavaksi. Lennolla ollut vauva itki väärissä kohdissa, mutta muuten lento noudatti etikettiä. Viihdytimme itseämme muun muassa lukemalla, kuuntelemalla musiikkia ja ottamalla hienoja auringonlaskukuvia koneesta käsin.

Koneesta astuttaessa vastaan löyhähti kostea, lämmin ilma. Kaikki löysivät lentokentältä lopulta omat laukkunsa (parin kokeilun jälkeen)  ja suomalainen oppaammekin löysi meidät. Varatun linja-auton löytäminen oli kuitenkin jo haastavampaa ja epätoivo alkoi vallata nälkäiset, matkan uuvuttamat mielemme, kun kyyti olikin koko ajan ollut seuraavan pylvään takana.

Hotelliin majoittautumisen jälkeen siirryimme kaupungille etsimään ruokaa. Löysimme lopulta hyväntuntuisen ravintolan ja monet kokivat elämänsä ensimmäisen italialaisen Margherita-pizza elämyksen. Sen jälkeen palasimme hotellille ja kaaduimme sänkyyn.

Terkkuja Roomasta!

-Vilma, Mei Hua, Vera, Eeva ja Laura

Tiistai 14.10

Ciao!

Tänään meillä oli ohjelmassa kiertoajelu bussilla ympäri massiivista roomaa sekä vierailu Birgittalaisluostarissa sekä tietty oleskelua kaupungilla kavereiden kanssa vaikkapa shoppaillen tai kahvikupposen ääressä katsellen italialaisten ihmisten arkea.

Aamu lähti käyntiin hotellin makeahkolla aamupalalla ja sen jälkeen meillä oli vapaa-aikaa, jonka kukin sai käyttää haluamallaan tavalla. Me suuntasimme etsimään kauppoja ja samalla tutustuimme hotellin ympäristöön ja sen historiallisiin nähtävyyksiin. Esimerkiksi Palazzo delle Esposizioni teki meihin suuren vaikutuksen näyttävyydellään ja koollaan, mahtavan palatsin ihailemisessa ja kuvaamisessa vierähtikin tovi, jonka jälkeen olikin jo kiire saamaan murua rinnan alle ennen kuin lähdimme kiertoajelulle.

Kiertoajelulla suomalainen opas esitteli meille mm. rooman nähtävyyksiä ja historiaa. Ajelu kesti noin. 2.5h ja sen aikana tuli hyvin tutuksi kaikki pää-nähtävyydet. Pysähdyttiin korkealla kukkulalla valokuvaamaan kaupunkia ja ostettiin vähän välipalaa. Sieltä lähdimme kohti Birgittalaisluostaria.

Yllätyimme, kun luostari sijaitsikin keskellä kaupunkia, tavallisen näköisessä rakennuksessa. Olimme siinä uskossa, että luostari olisi rapistunut rakennus keskellä viinipuutarhaa. Meille luostaria esitteli suomalainen nunna, sisar Marja-Liisa. Lyhyellä kierroksella meille esiteltiin kolme huonetta, joista kaksi oli Pyhän Birgitan. Yhdessä huoneista oli Pyhän Birgitan luita, sekä joitain hänelle kuuluneita esineitä. Lopuksi saimme muistoksi kirjanmerkit, sitten Nona ojensi pienen lahjan Tornion seurakunnalta kiitokseksi vieraanvaraisuudesta. Lähdimme luostarista pohtien kaikkea kuulemaamme.

Loppuilta oli omaa aikaa, jonka ainakin me käytimme shoppailuun ja syömiseen. Hotellilla piti olla takaisin kymmeneen mennessä. Mutta ravintolassa, jossa söimme, palvelu oli erittäin hidasta, minkä takia hieman myöhästyimme. Pidimme yhteisen hetken koko porukalla ennenkuin jakaannuimme huoneisiin ja yöpuulle.

Kaiken kaikkiaan päivä oli mielenkiintoinen. Saimme Roomasta hyvän kokonaiskuvan ja näimme paljon upeaa historiallista arkkitehtuuria.

Mari Heininen, Katri Tuokko ja Emmi Keränen

Keskiviikko 15.10

Päivä alkoi aikaisella herätyksellä ja pikaisella aamupalalla. Aamutoimien jälkeen suuntasimme jälleen kohti kaupunkia. Ensimmäiseksi vuorossa oli Pantheonin temppeliä ja tunti vapaa-aikaa kierrellä ja katsella nähtävyyttä. Temppeli tunnetaan kaikkien jumalten temppelinä sekä Italian ensimmäisen kuninkaan hautapaikkana.

Temppeliltä matkamme jatkui kohti espanjalaista kaupunginosaa, jonka päänähtävyytenä oli kuuluisat espanjalaiset portaat. Ihailimme hetken portaita, jonka jälkeen ryhmämme hajaantui kukin omaan suuntaansa, mm. osa ryhmästä lähti Rooman ulkopuolella sijaitsevaan Euroma 2 kauppakeskukseen, josta löytyy noin 300 liikettä. Osa taas jäi keskustan alueelle.

Yhdeksältä oli kokoontuminen hotellilla, jossa käytiin läpi päivän tapahtumia ja tutustuttiin seuraavan päivän ohjelmaan.

Lopetimme päivän iltahartaukseen, jonka jälkeen siirryimme omiin huoneisiimme.

-Jani, Henrik, Eetu

Torstai 16.10

Piippiippiip se oli meän herätyskello, vaikkei me kyllä sillo noustukkaa.. Alotimme aamun ensin pyörimällä sängyssä ja sen jälkeen juoksimmekin aamupalalle heittämään ruokaa nassuun. Sen jälkee kipitettiin kiltisti jonossa linja-autoon matkalla Vatikaaniin.

Vatikaanissa oli paljon nähtävää, kuten arvata sattaa! Ei valitettavasti nähty Paavia, mutta Vatikaaninmuseossa ja Pietarin kirkossa oli nähtävää senkin edestä! Kierroksella oli tuhansia muita turisteja, joten oppaamme katsoi parhaaksi antaa meille radiopuhelimet, jotta kuulisimme hänen äänensä kaiken hälyn keskeltä. Sistuksen kappelissa olisi pitänyt vallita hiljaisuus, mutta turistien hälinä pilasi jutun jutun.

Kierroksen päätyttyä saimme vapaa-aikaa aina iltakymmeneen saakka. Postikorttisekoilun jälkeen hipsimme lähimmälle metroasemalle ja ryhdyimme etsimään sitä Rooman kuuluisaa pitsapaikkaa.. Ja me löyettiin se! Pienen harhailemisen jälkeen löysimme itsemme Kauppakaduta. Sitten me kulutettiin 5 tuntia yhen kadun läpi käymiseen (ei me oikeasti jaksettu edes kävellä kadun päähän asti). Yritettiin kävellä hotelille, mutta ei jaksettu nii päätettiin ottaa taksi (ja oli muute halpa!)

Nyt me kiskastaan uuet mekot pääle ja lähetää syömään jätskit ennenku iltahartaus alkaa:)

soronoo vai miten se oli

sydämellä: teän neljä pientä possua eli Minna, Roosa, Elisa ja Mari N

Perjantai 17.10

Aamulla aamupalan ja hartauksen jälkeen suuntasimme Colosseumille reippaasti kävellen. Colosseum oli nimensä mukaisesti valtava ja myös erittäin hieno rakennus niin sisä- kuin ulkopuolelta. Kiertelimme hetken siellä, otimme kuvia ja yritimme epätoivoisesti päästä taistelutantereelle (ja epäonnistuimme), minkä jälkeen suuntasimme turisti-infon kautta Forum Romanumille,muinaiselle roomalaiselle torille. Torista oli jäljellä vain rauniot ja muutama parikymmentä lohkaretta.

Kierreltyämme tori läpi, menimme koko ryhmän voimin syömään. Pekka tarjosi, kaikilla oli mukavaa ja ruoka oli hyvää.

Ruuan jälkeen hajaannuimme kukin omille teillemme. Me lähdimme Italian länsirannikolla sijaitsevaan Euroma2-kauppakeskukseen. Osa meistä teki löytöjä noin 300 liikkeen kauppahirmussa,osa joutui palaamaan hotellille tyhjin käsin. Loppu ilta menikin mukavasti kiinalaisessa syödessä ja hotellilla jalkoja leputellessa.

Iina, Neea ja Liisa

Lauantai 18.10

Ciao!

Päivä alkoi mukavasti tavallista pidempien yöunien seurauksena. Aamiaisen jälkeen suuntasimme pysäkille odottamaan bussikuljetusta valtavaan outlet-kylään, Castel Romanoon. Linja-automatka meni mukavasti! Kun vihdoin saavuimme kauanodotettuun ostoskeskukseen, lähdimme kaikki omille teillemme. Kiertelimme kauppoja ja varmasti kaikille tarttui mukaan jotain mukavaa. Viiden tunnin jälkeen kokoonnuimme jälleen linja-autopysäkille ja odotettuamme hetken pääsimme vihdoin matkaamaan takaisin kohti hotellia. Illemmalla pääsimme lepuuttamaan jalkoja sekä nauttimaan viimeisistä hetkistä Roomassa. Takanamme on antoisa ja ikimuistoinen reissu ja toivomme pääsevämme tänne vielä takaisin.